Turist în Belgrad

Turism

Înainte de ziua de sâmbătă am trăit cu falsa impresie că Belgradul este foarte foarte departe de mine. Poate din cauza războiului pe care eu, din România, nu l-am simțit la doar 150 km distanță. Poate din cauză că am văzut Budapesta de cel puțin 15 ori și Belgradul niciodată. Poate din cauză că până recent aveam nevoie de tot felul de hârtii să pot ajunge ”la sârbi”.

Despre bani și prețuri

În realitate, însă, Serbia mi s-a părut surprinzător de asemănătoare cu Banatul românesc. Același tip de case cu pomi și grădină de flori la stradă, aceleași panouri publicitare pline de fețele politicienilor (am nimerit în vizită fix în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale), aceleași OMV-uri și aceleași bănci (în mare parte). Prețuri asemănătoare la aproape tot ce vă puteți cumpăra, cu specificația că țigările costă 1 euro, nu aproape 3, ca la noi și că țuica lor e mai aromată decât țuica noastră, după spusele cunoscătorilor Ovi și Dragoș.

Cursul de schimb este 112 dinari = 1 euro și nu schimbă lei, din pricina problemelor și devalorizării monedei noastre. Așa că, dacă aveți de gând să faceți o escapadă până la Belgrad e indicat să aveți niște euro cu voi. Se poate plăti și cu cardul în multe locuri, dar nu există garanția că la bănca de care aparțineți este cel mai bun curs. Am considerat important de știut cum e cu banii, că vorba Ancăi, nu v-ați dori să muriți de foame într-o țară străină.

Destinația noastră, Belgrad, ne-a așteptat cu soare, zumzet mult și o mulțime de locuri de vizitat. Cei doi ghizi pe care i-am avut au oferit două perspective diferite asupra orașului, istoriei și sârbilor în general. Primul, un sârb vorbitor de română, ne-a plimbat prin tot Belgradul și prin toată istoria lui Tito, pe care l-a elogiat până la un punct, doar pentru a culmina cu câteva bancuri savuroase antiamericane și o sintagmă pe care cei de vârsta lui o folosesc și-n România: ”pe vremea comuniștilor era mai bine”.

Parcuri, plante și platani

Mi s-a părut savuros să aflu istoria marilor familii sârbești la umbra unor platani pe care i-am putut admira în cel mai mic detaliu, poate puțin prea mult pentru gustul meu de om tânăr neobișnuit cu hobby-uri ca admiratul plantelor, fie ele și de importanță istorică. Vă recomand, totuși, să vizitați cartierele Belgradului pentru că diferențele între ele sunt foarte mari și fiecare colorează spiritul orașului într-o nuanță nouă. Și încă ceva: dacă până acum aveam impresia că Timișoara are multe parcuri, m-am răzgândit. Belgradul e atât de verde, de parcă au crescut case printre copaci, nu copaci printre case. Bravo, 10! Ar trebui să învățăm și noi de la ei.

Sârbii și americanii

M-au impresionat profund clădirile bombardate, pe care sârbii le-au păstrat așa, în amintirea războiului. Sunt cel puțin morbide și inspiră așa, un aer de respect. Probabil nici americanii nu se simt tocmai confortabil în preajma lor (nici nu mă mir!), că ambasada americană nu aer geamuri la stradă și e blindată toată. Noua ambasadă, care se construiește undeva prin cartierul în care a trăit Tito, are garduri cu sârbă ghimpată și arată mai mult a cazemată decât a clădire dintr-o țară ”prietenă”.

Zona boemă a Belgradului și cetatea Kalemegdan

După un prânz copios în restaurantul Tri šešira (în traducere Trei pălării), în zona boemă a orașului, numită Skadarlia, am schimbat ghidul și ritmul excursiei. Am luat-o la pas prin centrul boem al orașului, printr-o zonă pietonală pe nume Cneazul Mihail, până la cetatea Kalemegdan. Despre cetate nu am decât cuvinte de laudă, pentru că este foarte bine întreținută și reprezintă unul dintre punctele din care Belgradul se poate admira în toată splendoarea lui. Cel mai bine e să vă las pe voi s-o admirați în poze. Mi-a plăcut ghidul foarte înfipt în realitate, cu temele făcute și cu răspunsuri pertinente pentru toate întrebările mele și-ale altora.

Bârfa de la mall

Bineînțeles, ca orice excursioniști într-o țară străină, ne-am oprit și la unul dintre mall-uri. Nu ne-am dorit noi, gașca (Cori, Ovi, Roxana, Anca, Richie, Andreea, Raluca, Dragoș și cu mine), să vizităm musai mall-ul, dar ceilalți excursioniști au menționat vizita asta ca fiind obligatorie. Măcar am aflat că ei nu au Starbucks, ci o copie locală cu produse la fel de bune, dar la jumătate de preț și că la ei la McDonalds se stă la coadă și la KFC e gol. Mai mult, am studiat puțin Zara și am observat că prețurile sunt identice cu ce avem noi în mall, dar oferta e ceva mai diversificată. Nu vă recomand să mergeți la cumpărături la sârbi, că nu faceți vreo afacere răsunătoare decât dacă vă cumpărați țigări. Grijă, însă, că nu aveți voie să treceți granița la români cu mai mult de 2 pachete, deci nici asta nu-i vreo afacere minunată.

Planuri de viitor

Împreună cu Dragoș am planificat deja un weekend la Belgrad, în care să vizităm orașul mai pe îndelete, că tare mult ne-a impresionat. Cred că o zi este cam puțin pentru a vizita un oraș așa de frumos și așa de mare, dar un weekend prelungit la Belgrad e tot ce mi-aș putea dori pentru următoarea mini vacanță. În mini excursia de acum am plecat cu Ultramarin, cărora le mulțumesc pentru invitație. Apropo de ei, mi-a plăcut în mod special că ne-au pus la dispoziție niște dispozitive  prin care puteam să ascultăm ghidul de la o distanță de vreo 100 m, poate mai mult, ceea ce ne-a oferit o libertate de mișcare bineprimită. Dacă vă tentează o escapadă de-o zi în Belgrad, aveți aici și oferta.

*sursa foto

16 Comments

1. Hai că până la Belgrad e ieftin. De-asta am și zis că mai merg. 20 euro excursia + vreo 20 euro de cheltuială și vezi Belgradul. Dacă nu vrei să cumperi suveniruri și să mănânci în restaurante, îți ajung și 10 euro de cheltuială. Eu zic că merită.

0 likes

1. Ma asteptam la mai mult, chiar ma temeam sa aflu pretul, dar nu este scump. Sau poate da, tinand cont ca eu as pleca din Ploiesti, deci inca pe atata drum. :((

2. buna ! va dau un pont …69 de euro biletul la TAROM …bucuresti-belgrad si retur …cu toate taxele incluse….drum bun !

1. Păi da, e rentabil pentru cine stă în București. Dar eu de ce aș face 500 km până în capitală când Belgradul e la 150 km de Timișoara, doar să zbor cu Taromul, la de 3 ori prețul față de costul autocarului? Ceea ce spui tu e valabil pentru cei care ajung greu sau foarte greu în Timișoara.

0 likes

1. Si gradina zoologica e foarte faina, e tot pe langa cetate, probabil asta il face mai special. Seara pe cetate o tigara e de vis.
    Cazarea e mai mult decat decenta prin toate partile.

1. Am trecut pe lângă Grădina Zoologică și e drept că mi-a cam făcut cu ochiul. Cum zici tu, cazarea e destul de ieftină și merită să caut ceva pt tot weekend-ul.

0 likes

2. Draga Cristina,te citesc de vreo saptamana(am ajuns intamplator pe blogul tau)si imi place ceea ce citesc.Imi place judecata ta si felul in care iti exprimi sentimentele si trairile tale.Citind despre Belgrad,am ramas placut surprinsa deoarece duminica care a trecut(20 MAI) eu si cu sotul meu am vrut sa vizitam acest oras.Dar atat am stat si am cumpanit-adica sa mergem,sa nu mergem,incat am renuntat de-a mai pleca. Acum,dupa ce ti-am citit impresiile,regret,dar cu siguranta ,intr-un viitor apropiat vom vizita Belgradul. Multumesc pentru postarea ta frumoasa de astazi.

1. Îți recomand sincer Belgradul ca destinație de weekend, mai ales dacă locuiești în partea de vest a României. E aproape, e frumos, e altceva decât ceea ce vedem toată ziua, e ieftin și e relaxant. Mie chiar mi-a plăcut foarte mult, de-asta m-am și gândit să mai merg o dată luna viitoare.

Mulțumesc de vizită, te mai aștept pe aici 🙂

0 likes

1. Cristina as avea si eu o intrebare la tine daca nu te superi.
        Fata mea trebuie sa plece in Belgrad cu scoala pentru cateva zile (un fel de schimb de experienta) Nu am nici o idee cam cati euro sa ii dau la ea. Cazarea este asigurata si transportul. Ar fi vorba de ceva bani de cheltuiala. Din cate am inteles este mai bine sa ii dau euro si sa schimbe acolo, ca aici nu stiu daca gasesc dinari

1. Da, cel mai bine este să-i dați euro și să schimbe ea la casele de schimb de acolo, au curs mai bun decât orice găsiți la noi. Mie Belgradul mi s-a părut a fi cam la același preț cu Timișoara, adică nici ieftin, dar nici scump, ca alte orașe Europene. Cred că o medie de 25-30 euro/zi ar fi ok. Nu înseamnă că sunt toți necesari, dar e bine să aibă și o rezervă în caz de urgențe.

0 likes

1. Multumesc mult de tot pentru raspunsul tau. Ea va sta vreo 4 zile dintre care 2 sunt in week end si probabil a ii vor plimba prin oras.
            Cred ca ii voi da 100 de euro la ea.

3. Buna!
    Am citit cu bucurie prezentarea pe care ai facut-o cu multa pricepere transmitand perfect frumusetea acelor locuri.
    Am o intrebare:
    Cunosti numele ghidului vorbitor de romana in Belgrad si datele sale de contact? As vrea sa merg cu un grup de turisti acolo si as opta pentru ghid vorbitor de romana.
    Va multumesc si astept un raspuns daca se poate.